Glimtar från Region Stockholm

I Brobygge reflekterar vi ofta kring livets själsliga och andliga frågor. Ta del av några tankar från vårt senaste kurstillfälle.

Denna text publicerades första gången den 5 maj, 2014. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

I Örebro där jag har mitt hem, är det kyliga dagar trots att vi är i början på maj, men i mitt innersta är det varmt. Upplevelserna från förra veckans kurstillfälle i Brobygge  finns inom mig.

Det är rikedom att få göra en minivandring i den vackra Judarnskogen i Bromma och enskilt eller tillsammans reflektera kring temat ”Vårt språk för Gud” om hur och när vi ber, vilka olika namn på Gud vi använder när vi ber och där vi också var och en får möjlighet att skriva ner en bön som vi sedan delar i Stillhetens rum innan vi går hem för dagen.

”Sex nyanser av Gud” en bok av Leif Carlsson var en av böckerna på litteraturlistan till den här delkursen. Författaren tar upp personligheter ur GT och deras relation till Gud.  LC vågar utmana läsaren genom rubriker som t.ex. Gud som spion, Gud som svikare, Gud som förlorare, Gud som konflikträdd osv.

Frågorna som författaren väcker är tidlösa. Meningen med livet, vetskapen om att vi ska dö, att livet inte alltid blir som vi tänker, hur Gud kan tillåta. Det är inte så stor skillnad på de tankar GTs människor hade och de vi har idag. Ja, vi känner verkligen igen oss och tiden räcker inte till för alla frågor som väckts under läsandet och för det vi bara måste få dela med varandra.

På söndagskvällen besöker vi mässan i Allhelgonakyrkan. Afrikanska toner, en enkel och avskalad predikan om Jesu ord på korset: Gud, min Gud, varför har du övergivit mig, Det är fullbordat. Jag berörs i djupet.

Människor trängs för att få del av bröd och vin, att få be vid knäfallet. Att få se glädjen i en människas ögon som efter en stund av vånda reser sig ur bänken, går gången fram och tar emot nattvarden för första gången på massor av år är en upplevelse full av nåd och tacksamhet.

Så får vi gå vidare och tjäna den Gud som vet vad det är att vara människa.

Noomi Tönnäng, församlingsutvecklare i Region Stockholm och kursansvarig för Brobygge utbildning på Bromma folkhögskola.