Husvagnar blir härbärgen

Husvagnar blir härbärgen under vintern – och ett flertal församlingar i Equmeniakyrkan säger nu ja till att ha en husvagn på kyrkans parkering.

Denna text publicerades första gången den 8 december, 2014. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

husvagn

Vännäs visar vägen, skulle man kunna säga.

Sedan ett par månader tillbaka har det kommit grupper av EU-migranter till Västerbotten som tigger för att kunna försörja sig själva och i många fall sina familjer. Några av dessa har under perioder funnits i Vännäs kommun.

På sin hemsida berättar de om varför de beslutat sig för att placera en husvagn på sin parkering för romer. Situationen har nu blivit akut, inte minst på grund av att vintern förutspås bli mycket kall – och att sova utomhus i många minusgrader är naturligtvis förenat med livsfara.

Till saken hör också att  Vännäs kommun inte sade sig ha några boendealternativ att erbjuda. Så är läget på många ställen, vilket skjuter över frågan till civilsamhället och dess organisationer.

Kyrkorna i Vännäs, som möts i Vännäs ekumeniska råd, har under hösten haft möten med kommunledningen för att diskutera situationen.

Nu har Missionskyrkan i Vännäs fått en konkret förfrågan att ta emot en husvagn och erbjuda boende, el, samt toa- och duschmöjligheter  från Umeå kommuns samordningsansvarige för EU-migranter. Församlingens styrelse har diskuterat frågan och ställt sig positiv. Några grannar har varit oroade och kritiska, men församlingen har ändå bestämt sig för att ta emot en husvagn på kyrkans tomt, och att erbjuda el, dusch- och toamöjligheter.

Det blir ett tidsbegränsat åtagande som församlingen står för helt och hållet självt, utan kommunens ekonomiska stöd.

– Det är snart riktig vinter och vi tycker vi både kan och ska göra detta, säger församlingens pastor Daniel Strömner helt kort i telefon.

Vännäs kan kompletteras med flera andra församlingar runt om i Sverige som nu erbjuder värme och sängplatser under jul- och nyår för EU-migranter. På flera platser runt om i landet pågår nu intensivt arbete med hur tillfälliga boenden för EU-migranter kan ordnas inför vintern. Vi har ringt runt till några församlingar i Equmeniakyrkan för att höra vad de planerar.

I Göteborg har Räddningsmissionen fått i uppdrag från kommunen att ordna parkeringsplatser för husvagnar. Flera församlingar är engagerade i detta. Bland annat Flatåskyrkan som har en husvagn där en familj med tre små barn bor. Församlingen har fått god kontakt med familjen och stöder dem på olika sätt med rådgivning och hjälper till med tvätt av kläder. Barnen går t ex i Räddningsmissionens förskola. I Sävedalens Missionskyrka har man också tagit emot en husvagn som fyrabarnsfamiljen Stam från Onesti i Rumänien nu bor i. I Bifrostkyrkan är man också på väg att ha en husvagn på tomten. Allt i samverkan med Räddningsmissionen. I Karlstad och Skåre i Värmland har församlingar kontakt med EU-migranter och hoppas att kommunen ska upplåta mark för baracker där boende kan erbjudas. Detta hoppas blir klart före jul.

I Stockholm söker Stockholm stad samarbete med församlingarna under namnet ”Vinternatt 2”  och hoppas att fler kan erbjuda lokaler  för tillfälligt boende, tre-fyra nätter. Röda korset har lovat samordna volontärer för detta. Älvsjökyrkan kommer tillsammans med Ny Gemenskap att ha kyrkan öppen för övernattning från julafton till trettondagen. I Linköping samarbetar kyrkorna om att ha övernattning hela vintern i Ryttargårdskyrkan.

Nationell konferens om EU-migranter i Göteborg. Läs mer här