Marcus Lind blir Equmenias nästa generalsekreterare

Marcus Lind, en 36 årig pastor, odlingsfantast och friluftsmänniska från Linköping blir Equmenias nästa generalsekreterare.

Marcus Lind arbetar idag som församlingsförståndare för Equmeniakyrkan Linköping.

Han tillträder tjänsten som generalsekreterare för Equmenia 2 maj.

Equmenias ordförande Arvid Hardmo har ansvarat för rekryteringsprocessen.

– Rekryteringsprocessen för att ta fram en ny kandidat har varit omfattande och genomarbetad. Vi har tagit in input till såväl process som kravprofil från anställda och ideella. En bred rekryteringsgrupp med kompetenser från såväl Equmenia som Equmeniakyrkan har gjort ett gediget arbete. Flera av de sökande var möjliga i rollen som generalsekreterare men gruppen landade i enighet i Marcus Lind som den bästa kandidaten. Styrelsen var också enhällig i sitt beslut, säger Arvid Hardmo.

– Marcus styrkor är flera, han är duktig och erfaren chef. Han är analytisk och har en hög förmåga att se lösningar på komplexa frågor. Marcus utstrålar också en värme och en förmåga att kunna se och uppmuntra människor. Alla dessa styrkor tror styrelsen är viktig för att leda Equmenia framåt, säger Arvid Hardmo.

Foto: Zandra Erikshed

4 frågor till Marcus Lind

Vad brinner du för?

Jag brinner för att se människor växa. I sin tro, men också som människor. Där de får upptäcka vilka Gud har skapat dem att vara. Att vara med och förändra världen för barn och unga där de befinner sig. Ofta kan vårt samhälle upphöja stora insatser, men jag tror på värdet av många små insatser. Som en scoutledare som finns där för barn och unga och som får betyda något för dem. Att vara en trygg punkt i vardagen och att ge möjlighet att upptäcka vad livet mer kan rymma.

Du är pastor, hur ser din väg dit ut?

Jag är uppvuxen i ett hem där tron var en naturlig del av livet. Att den blev min egen under tidiga tonåren var tack vare att jag hade ledare som fanns där för mig. De hjälpte mig att förstå vad det innebär att vara älskad av Gud. Jag vill ge samma möjlighet till andra unga idag. Att de får upptäcka den trygghet som en tro kan innebära.

Vad har påverkat dig i livet?

Våren 2009 spenderade jag knappt fyra månader i Kenya som praktikant för biståndsorganisationen PMU. Där fick jag möta barn som levt i olika utsatta situationer men som fått hjälp och stöd att kunna gå i skolan och leva i trygghet. Tiden i Kenya ägde egentligen rum under regnperioden men denna blev försenad med nästan två månader och när den väl kom var den ändå inte lika kraftig som den brukade vara. Detta blev mitt första möte med att konkret se hur klimatförändringarna påverkar människors vardag negativt. Den resan har präglat mig och jag har sedan dess på olika sätt burit med mig ett extra hjärta för biståndsfrågor, klimatet och barns rättigheter.

Vad ser du fram emot?

Det ska bli spännande att se Equmenia inifrån och få arbeta med det övergripande och långsiktiga tillsammans med styrelse, personal och ideella. Det är spännande att Equmenia vågar prova nya vägar som till exempel Equmenia gaming och det är jag spänd på hur det kan utvecklas vidare.

Om Marcus

Namn: Marcus Lind

Ålder: 36 år

Familj: Gift med Lisa, barnen Josua 5 år, Noomi 4 år och kattungen Kattis.

Gör: Föreståndare i Equmeniakyrkan Linköping. Pastor sedan 2015 och föreståndare sedan 2017. Det är Equmeniakyrkans tredje största församling.

Bor: Linköping

Kommer från: Täby, Stockholm

Tycker om: att vara ute, kusten, skogen och fjällen.