Ministrar besöker förstörd kyrka i Pune

Denna text publicerades första gången den 30 november, 2011. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Igår besökte två ministrar i Maharashtras delstatsregering den förstörda kyrkan i Pune. Det var delstatens Chief Minister (premiärminister) Mr. Prithviraj Chavan (i mitten på bilden bredvid missionsföreståndare Steven David) och Home Minister (inrikesminister) Mr. R. R. Patil (höger på bilden). De uttryckte sin sorg och lovade stöd i den pågående undersökningen. Det är bra att detta uppmärksammas på denna nivå, särskilt i det fall det skulle visa sig handla om brott.

I måndags fick kyrkan även besök av biskop Thomas Dabre från det katolska stiftet Pune. Enligt en artikel i Sakaal Times, som innehåller en del bilder av besöket, sa han att detta verkar inte vara en olycka. ”Vi misstänker att detta är ett fall av sabotage eftersom en så stor brand inte kan uppstå som en följd av ett elfel. Det måste finnas en planerat konspiration bakom detta.”  säger biskopen. Biskopen bad tillsammans med kyrkans företrädare.

Preliminärt uppskattar man att värden för ca 10 miljoner rupier (ca 1,5 miljoner kronor) har gått förlorade. Förutom en del gamla, fina möbler i denna 150 år gamla kyrka, alla kyrkbänkar, altaret och några datorer handlar det om ca 2000 böcker, delvis gamla, och bl.a. kyrkans vigselbok.

Vi fortsätter stödja våra syskon i Pune i bön!

Gerard Willemsen
Regionsekreterare för Asien och Europa