Missionskyrkans möbler till Estland

Denna text publicerades första gången den 20 augusti, 2012. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Sedan Gemensam Framtid finns i Alvik har Missionskyrkans gamla kansli allteftersom tömts på både saker och folk. En stor del av äldre kontorsmöbler som ännu är i bra skick, men inte kunde användas i de nya lokalerna har skänkts till vår estniska systerkyrka. De har ett antal secondhandbutiker över hela landet, som ger intäkter till kyrkans sociala verksamhet samtidigt som man hjälper fattiga människor att kunna skaffa saker billigt. Det går en strid ström av varutransporter från Sverige till Estland som Hans Olsson koordinerar på ett ypperligt sätt. I lördags var det då dags att lasta alla kontorsmöbler för transport över Östersjön. Denna gång är målgruppen inte så mycket butikerna utan kyrkans Teologiska Seminarium i Tartu och pastorerna som kan ha god användning av det som nu är överkomplett hos oss.

Ett antal frivilliga samlades på morgonen i Gummessons bokhandels gamla lokaler, där alla möbler var samlade. I tre omgångar fick man fylla en lastbil med skrivbord, bokhyllor, stolar och annat. I hamnområdet lastade en annan grupp över allting i en stor lastbil, för stor för att kunna åka in i centrala Stockholm och stå vid kansliet. Allting organiserades av Curt Sandström, som hade bra koll på allt som skulle iväg.

Det är skönt att veta att våra möbler får fortsätta i missionens tjänst på andra sidan havet!

Gerard Willemsen
Regionssekreterare för Eurasien