Mötas för att vara kyrka idag

Denna text publicerades första gången den 11 januari, 2011. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Just de här dagarna pågår Vinterkonferensen i Stockholm. Anställda i församlingar, i distrikt och nationellt möts under några dagar. Det finns ett behov av att få stanna upp en stund, lämna vardagen, utmanas, lära nytt och mötas.

Detta behov finns självklart i kyrkor i andra länder också.

I Moravakyrkan i Nicaragua finns det idag drygt 250 pastorer. Man har inga anställda ungdomsledare, musiker eller diakoner. I samma kyrka har man en lång tradition av att mötas till pastorsretreat. Ofta möts man distriktvis, för att få det att gå ihop rent praktiskt. Vad betyder det? För att det inte ska behöva ta dagar att komma fram och kosta skjortan att göra resan.

2011 satsar Moravakyrkan i Nicaragua stort på pastorsretreater i alla fem distrikt. (Ska sanningen fram så hade man den första retreaten i Centraldistriktet i slutet av november.) Vad står på schemat? Andlig mat och uppvaknande, som de själva skriver. Fördjupande bibelkunskap. Föreläsning om dagsaktuellt tema. Samtal om hur församlingarna och kyrkan ska arbeta idag och imorgon.

I samhällena på Atlantkusten ser man upp till Moravakyrkan. Säger kyrkans ledare något, så lyssnar man, ofta. Behöver man råd och stöd, så letar man upp kyrkan. Moravakyrkan finns i en region i Nicaragua där flera olika etniska grupper bor och är en av de främsta aktörerna för att det ska finnas möjligheter att bevara sin etniska identitet och kultur. Där staten inte erbjuder service, så försöker kyrkan att träda in.

Moravakyrkan är också en kyrka fylld av traditioner. Går det att behålla traditionerna och samtidigt svara på de frågor som människor idag har? Moravakyrkan försöker.

Moravakyrkan finns främst på Atlantkusten, en region rik på naturtillgångar, med skyhög arbetslöshet, där drogerna passerar på väg från syd till nord, rik på olika etniska grupper och deras kulturer, där alltfler ser möjligheten i staden istället för på landsbygden och där det i de stora städerna på den andra kusten är fult att inte vara spansk.

Moravakyrkan står inför många utmaningar. Precis som vi gör det. Vi kan inte blunda för det. Det krävs mod att stanna upp och på allvar fundera på hur vi kan möta de behov och utmaningar som finns runtomkring oss.

Ge den världsvida kyrkan mod att vara kyrka här idag och inte igår!