Motverka trafficking i Moldavien

Denna text publicerades första gången den 23 januari, 2015. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

När man står ansikte mot ansikte med offer för människohandel förstår man att de behöver hjälp så att det inte händer igen, skriver Beginning of Life. Det motiverar deras arbete för dessa ungdomar. Bild Beginning of Life.

Moldavien är ett fattigt land inklämd mellan Rumänien och Ukraina. Landet har länge haft problem med trafficking. Arbetslösheten och fattigdomen är omfattande. Det utnyttjas av människohandlare, som lurar unga människor som inte ser någon framtid med falska löften om jobb och en bättre framtid. Många unga har under åren blivit offer för detta.

Organisationen Beginning of Life arbetar bland annat med ungdomar som riskerar att bli offer för människohandlare – eller som redan har blivit det. De driver bland annat ett rehabiliteringscenter för dem som blivit utsatta frö trafficking eller sexuellt missbruk, som de kallar ”House of Change”. Men de jobbar också med flickor som finns i riskzonen. Tonåringar från svåra uppväxtförhållanden får hjälp med utbildning, bygga upp självförtroende, och annan hjälp de kan behöva. Mer om detta och om allt annat de jobbar med kan man läsa på organisationens engelska hemsida.

Just nu börjar ett projekt rulla igång i samarbete med Equmeniakyrkan. Under tre år skall man sprida kunskap om trafficking bland framför allt lärare, ungdomsledare, studenter m.fl. Det har i ett tidigare projekt visat sig att utbildning och kunskap är viktiga faktorer och lärare är nyckelpersoner. Det är viktigt att de vet hur människohandlare jobbar, vilka riskfaktorer som finns och hur de kan hjälpa unga människor att vara observanta och medvetna om detta. Projektet är på så sätt mycket strategiskt. En målsättning är att utbilda ett antal personer som i sin tur kan träna andra.

Projektet finansieras till stor del med Sida-mede men under tre år behöver Equmeniakyrkan ca: 65 000 kr per år till stöd för detta, och därför finns det ett insamlingsprojekt.