Oro i Katalonien

Denna text publicerades första gången den 4 oktober, 2017. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Vår samarbetskyrka i Spanien, FIEIDE, hälsar genom sin kyrkoledare Francisco Portillo angående den oro runt situationen i Katalonien som har genomförd en folkomröstning om självständighet mot regeringen i Madrids vilja. Det nationella rådet som förenar nästan alla protestantiska kyrkorna, även FIEIDE, manar i ett uttalande till dialog och lugn. Man uppmanar människor på alla politiska nivåer att ta sitt ansvar och man manar kyrkorna och alla troende att bygga broar där andra reser murar och hitta utvägar där andra ser stängda dörrar. Kyrkoledaren skriver:
”Vi är djupt oroade över den splittring som vårt samhälle upplever och det hotet som detta utgör för enhet och fred för kyrkorna. Jag ber om förbön i detta skede. De närmast kommande dagarna kommer att vara avgörande, eftersom viktiga politiska beslut kan komma att tas. Tack för ert stöd.”

Låt oss be för landet och särskilt för vår samarbetskyrka, som har sitt huvudkontor utanför Kataloniens huvudstad Barcelona.