Pär Alfredsson ny nationell chef

Ny chef för Equmeniakyrkans nationella enhet är Pär Alfredsson. Han har under snart 12 år arbetat som evangelist men också som församlingspastor. När nu Pär den 1 juni tillträder tjänsten gör han det med stor glädje och ödmjukhet.

Denna text publicerades första gången den 25 maj, 2017. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Pär Alfredsson, chef för nationella enheten

– Jag har under några år ingått i den nationella enheten och vet vilken god kompetens det finns bland medarbetarna i gruppen. Det ska bli spännande att tillsammans få leda detta arbete vidare.

Nationella enhetens fokus är fortsatt på församlingsutveckling och församlingsgrundande i bred mening där diakoni, musik, kreativa uttryck, evangelisation och arbete med migration är självklara delar. Sofia Camnerin, biträdande kyrkoledare blir Pärs närmaste chef.

– Jag tror att Pär med sina ledaregenskaper och förmåga att engagera kommer att bli en bra chef för den nationella enheten. Pär bär en längtan att få stödja församlingarnas förnyelse, utveckling och växt.

Vad ser Pär att hans erfarenheter som evangelist kan tillföra den nationella enheten?
– Efter många års flitigt resande så känner jag vårt sammanhang relativt väl. Jag har arbetat mycket med tillväxtfrågor i församlingar men också med hur man når ut med evangelium i vår tid. Och när vi nu har satt visionen om ”50 nya församlingar och gemenskaper” så blir ju det här extra viktigt.

Pär kommer att resa mycket även i den nya tjänsten och han bor på Öckerö. Så hur kommer han att fördela sin tid mellan västkusten och kansliet i Bromma?
– Jag kommer att vara på kansliet mellan måndag och torsdag. Men det blir ju en del resande på helger och vardagar så en viss flexibilitet kommer att behövas.

Pär har också arbetat inom räddningstjänsten som brandman. Vad får honom att tända till och bli engagerad?
– Haha, fyndig fråga! Jag har alltid brunnit för att människor ska komma till tro på Jesus. Att få sprida Guds rike på olika sätt ger mig stor glädje.

Equmeniakyrkan arbetar brett inom många olika verksamhetsområden i Sverige. Om du skulle lyfta fram något av allt det vi gör, vad skulle det vara?
– Ju mer jag lär känna vårt sammanhang desto mer ödmjuk blir jag. Vi har så många duktiga medarbetare med goda uppdrag inom viktiga verksamhetsområden, så att lyfta fram något särskilt kan jag inte göra i nuläget. Vår gemensamma vision om att ”Mötet med Jesus Kristus förvandlar mig, dig och världen” duger gott för mig. Det är ju det vi jobbar för!