Påskhälsningar från Syrien och Libanon

Equmeniakyrkan arbetar med vår systerkyrka Nationella Evangeliska Synoden i Syrien och Libanon för att skapa möjligheter för barn i flyktingläger att gå i skola. Idag dök det upp en hälsning via mail från Libanon.

Denna text publicerades första gången den 28 mars, 2018. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Equmeniakyrkan arbetar med vår systerkyrka Nationella Evangeliska Synoden i Syrien och Libanon för att skapa möjligheter för barn i flyktingläger att gå i skola. Idag dök det upp en hälsning via mail från Libanon.

Barnen som går i skola i Tripoli, Rayak, Anjar, Tyros, Kib Elias och Minyara fick frågan ”vad skulle ni vilja säga till de som hjälper er att gå i skolan?” Eftersom det är över 600 barn i de olika klasserna har vi fått sammandrag av deras svar. ”Ni låter oss få vara barn”, ”Utan er hade vi inte kunnat lära oss läsa och skriva” och ”Glad påsk och stora kramar till er som hjälper oss!” var några av svaren.

Kyrkan i Libanon och Syrien skriver att tack vare detta arbete har barnen, trots att många av dem levt hela sina liv i krig eller flyktingläger, nu börjat drömma om ett nytt liv. Glad påsk och en fredligare värld full av hopp önskar vi tillbaka till alla härliga ungar!