Miljöarbete med fokus på jord- och skogsbruk

Trädplanteringsprojektet Agroforesterie lanserades första gången för runt 20 år sedan. Projektet är ett sätt för Evangeliska kyrkan i Kongo att svara mot myndigheternas mål om att plantera en miljon hektar skog. Arbetet sker inom ramen för kyrkans utvecklingsorgan CTPADs verksamhet. Idag bedrivs arbete i två områden västerut från huvudstaden Brazzaville. Orterna heter Nkayi och Loutété.

Det har hittills funnits två målgrupper: dels markägande bönder som får hjälp med plantor, utsäde och utbildning och dels skolelever och deras familjer där man jobbar för att plantera träd kring skolor. Utöver att det är bra för miljön så bidrar det även till en trevligare utemiljö på skolorna.

För att få med lokalbefolkningen i detta viktiga arbete planteras inte bara ”skogsträd” utan även fruktträd och grödor av olika slag som kan varvas med skogsträden. På kort sikt motiverar det folket. På längre sikt kan även träd ge ekonomisk avkastning och för markägarna blir det som en pensionsförsäkring.

Tanken är att staten skall bidra med plantor, traktorer och redskap och att CTPAD ska bekosta rekrytering och utbildning av folk och samordningen för projektet. Den ekonomiska kris som landet befinner sig i gör dock att staten de senaste åren inte bidragit med sin del.

Nu under 2024 görs projektet om litegrann så sätt att det projekt som tidigare kallats för Grön kyrka nu inkorporeras i insatsen. Grön kyrka handlar om att plantera träd på de stora marker som Evangeliska kyrkans har i landet, ofta i anslutning till gamla missionsstationer. Utöver att träden är bra för miljön är tanken att den frukt som träden genererar ska ge en inkomst till församlingar och distrikt.

Projektledare Marcel Mingui (i gult) och platsansvarige Germain Banzouzi (längst till höger) tillsammans med en del av målgruppen.

Trädodlaren Babakila kunde betala en operation tack vare försäljning av två träd

Region:
Land: