Rätt till tro

Denna text publicerades första gången den 10 november, 2012. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Om du läser det här har du noterat att Gemensam Framtid har en internationell blogg.

Vi som kommer att skriva här är missionärer, volontärer och anställda på kansliet i Alvik. Vi har olika uppgifter, men vi brinner alla för att Gemensam Framtid ska vara en kyrka som lever i mission, nära och långt borta; i Sverige och tillsammans med systerkyrkor i världen.

Under december-januari kommer Gemensam Framtids församlingar att aktualisera det internationella arbetet i gudstjänster genom förbön och rikliga missionsoffer. Temat under insamlingsperioden är ”Rätt till tro”. Här nedan ser du en av de annonser som tagits fram.

Många försöker tysta den frimodiga tron och vittnesbördet om Jesus Kristus i vår värld. Så är det i många av de länder i världen där Gemensam Framtid arbetar: Kina, Indien, Pakistan, Mellanöstern, Nordafrika, Vitryssland, Ryssland, Centralasien, för att nämna några aktuella länder och regioner. Men det är också en fråga som engagerar i Sverige. Människor som funnit en tro på vår Herre här i Sverige ifrågasätts och sänds tillbaka med risk för sina liv.

Alla har rätt att få höra talas om Jesus Kristus och få den kristna tron i ord och handling presenterad för sig. Det har varit drivkraft alltsedan urkristendomen. Ett av de Bibelord jag tänker på när jag hör temat ”Rätt till tro” är orden från Johannesevangeliet 1: 12: ”Åt dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt all som tror på hans (Jesu) namn”.

Dela frimodigt din tro i vardagen och be för systrar och bröder världen över som får lida för sin tro, men som med stor frimodighet bekänner sig till vår Herre och Frälsare.

Tack för dina böner och dina gåvor till vårt gemensamma arbete!

Bertil Svensson, internationell koordinator