Tacksam för vad Gud gör!

Denna text publicerades första gången den 22 maj, 2015. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

”Händer det något på församlingsplanteringsområdet nu för tiden?” Frågan kommer nu och då i mötet med olika människor runt om i landet. Och jag har funderat på vad jag ska svara. Det är klart att det händer något! Varje dag arbetar våra församlingsplanterare hårt med att vittna om Jesus, samla människor, träna lärjungar och bygga församling. Och jag känner en så stor tacksamhet och glädje när jag tänker på deras insats för Guds rike! De är mina hjältar.

För några veckor sedan fick jag följa med på hembesök hos en familj som nyligen kommit till Sverige. Det blev ett litet minimöte där i deras vardagsrum. Medan TVn flimrade fram en barnfilm fick vi ta emot undervisning om den helige Ande och hur Anden verkar i våra liv. Så bad vi. Vi bad för familjens behov, för ett sjukt barn och för familjens framtid. Sedan ville de be för oss. En sån kärlek som vi fick uppleva i den stunden! Efteråt satt vi i köket och drack te och åt en enkel macka. Vi kunde inte varandras språk, men med hjälp av händer, ögon, tolkhjälp kunde vi ändå kommunicera och dela Guds kärlek med varandra. Så byggs församling i en storstadsförort i Sverige idag.

Nya församlingar välkomnas 2015

I lördags var det fest under kyrkokonferensen i Göteborg. Fyra nya församlingar hälsades välkomna utifrån vårt församlingsgrundande arbete. När jag skulle presentera dessa uttryckte jag också en önskan och en bön om att detta skulle nu och i framtiden bli en stående tradition i vår konferens: nya församlingar hälsas välkomna in i vår kyrka! Vill inte du vara med och be och arbete för att det ska bli verklighet?!

Det är söndag och jag får vara hemma i Brofästet, vår församling här på Öland, och det är Söndagsskola för alla. Känner mig så tacksam för den gemenskapen! Barn, unga, föräldrar och äldre möts tillsammans och gör saker tillsammans, samtalar med varandra och lovsjunger Gud, ber med och för varandra och känner stark och djup gemenskap. Tror att det är detta som det innebär at vara församling i vår tid.

SSK för alla

Under de senaste veckorna har jag haft förmånen att få föra många spännande samtal med människor från olika delar av landet, men med samma ärende: de har en längtan efter att få vara med och se nya församlingar växa fram! Ibland har det varit just en längtan, ibland har det varit mer tydliga planer, någon gång har det handlat om församlingar med kallelse att plantera nytt. Det händer något nytt i vårt land och vår kyrka idag!

Ett sådant samtal som jag känner stor glädje över är den träff för pastorer jag fick förmånen att vara med på i Vaxholm den här veckan. Under lite mer än en och en halv timme satt vi i ett djupt och engagerat samtal omkring vad det innebär att vara kyrka i Stockholmsområdet, om de utmaningar man upplever i sina församlingar, om de utmaningar som en ständigt växande och föränderlig omvärld innebär. Hur möter vi missionsutmaningarna i våra storstäder? Stora men viktiga frågor.

Vaxholm pastorssamling

När jag satt i Svenska Mässan på kyrkokonferensen förra veckan tänkte jag tillbaka till förra gången jag var där på kyrkokonferens. Det var 2008 och jag välkomnades som ny medarbetare och samordnare för församlingsplantering i Svenska Missionskyrkan. Sju år har gått sedan dess. Mycket har hänt. En ny kyrka har formats. Och aldrig förut har jag fått föra så många samtal med så många olika människor och församlingar om församlingsplantering som nu! Tacksam till Gud! Det är i sanning en nåd att få vara med!