Torsten Åhman får CS Lewis-pris

C S Lewis-priset går i år till Torsten Åhman, pastor i Equmeniakyrkan. – Jag är förstås oerhört uppmuntrad och glad över att få ett sådant pris – men framför allt ser jag det som en utmaning, säger Torsten Åhman.

Denna text publicerades första gången den 6 november, 2013. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

C S Lewis-priset år 2013 tilldelas Torsten Åhman, pastor i Equmeniakyrkan.

TÅhman_168– Jag är förstås oerhört uppmuntrad och glad över att få ett sådant pris – men framför allt ser jag det som en utmaning, säger Torsten Åhman. C S Lewis är ju en av vår tids mest respekterade kristna tänkare och dessutom en strålande kommunikatör.

Juryns motivering: ” Torsten Åhman tilldelas C S Lewis-priset år 2013 för många års utåtriktat arbete helt i C S Lewis anda – för sin förmåga att nå människor i många olika sammanhang genom sitt sätt att tala och skriva, för att han tar sökares frågor på allvar och samtidigt visat på att man kan vara kristen och att tron kan ha relevans både för vårt samhälle och varje människas vardag, och för att han både som talare och som författare så tydligt förmedlar den glada nyheten till alla.”

Prisutdelningen, med föredrag av pristagaren, sker i anslutning till C S Lewis födelsedag, och hålls i år på Örebro Missionsskola den 27 november. Torsten Åhmans pristagarföreläsning har rubriken Kan man vara en glad och frimodig kristen med en vetenskaplig hållning? – om hur C S Lewis tankar utmanar nyateismen.

Torsten Åhman bor numera i Lidköping. Den senaste valrörelsen ledde han partiledareutfrågningarna i Vårgårda.