Uttalande om barnkonventionen

Många barn i dagens Sverige hamnar i kläm när olika myndigheter hanterar deras livsvillkor.
Vi som trossamfund anser att FNs konvention om barnets rättigheter snarast bör inkorporeras i svensk lag. Då finns möjlighet att pröva barnets rätt direkt gentemot myndighet. Vi är som kyrka kallade att stå på de minstas sida, vilket vi förväntar oss att regeringen och riksdagen också gör.

Denna text publicerades första gången den 22 maj, 2013. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Till Sveriges regering och riksdag,
Barn- och äldreminister Maria Larsson

Vid Equmeniakyrkans kyrkokonferens under Kristi Himmelsfärdshelgen ställde sig drygt 700 ombud bakom beslutet att stödja detta uttalande angående barnkonventionen.

Equmeniakyrkan* vill vara en kyrka för hela livet – också alla åldrar. Som kristet trossamfund med ungefär 790 lokala församlingar runt om i Sverige möter vi varje vecka tusentals barn och unga. Vi får ta del av deras lek, glädje och uppriktiga frågor. Men också ångest och förtvivlan över en verklighet som ibland är dem övermäktig.

Vi som trossamfund anser att FNs konvention om barnets rättigheter snarast bör inkorporeras i svensk lag. Då finns möjlighet att pröva barnets rätt direkt gentemot myndighet. Om olika lagar står mot varandra skall barnkonventionen gälla. Utgångspunkten måste alltid vara barnets bästa- Vi kräver att myndigheter nu ser över att barnkonventionen följs i praktiken och inte bara utgör vackra ord. Vi är som kyrka kallade att stå på de minstas sida, vilket vi förväntar oss att regering- en och riksdagen också gör.

Lasse Svensson, kyrkoledare
Ann-Sofie Lasell, ordförande

*Equmeniakyrkan bildades 2011 av Metodistkyrkan i Sverige, Svenska Baptistsamfundet och Svenska Missionskyrkan.