Vad kan din församling göra?

Flyktingkrisen har inte kunnat undgå någon. Den berör oss alla. Skaror av människor från krigshärjade länder strömmar in i vårt land. Som församlingar bör vi ställa frågan vad vi kan göra. Som du kanske läst på Equmeniakyrkans hemsida har pastor Hans Johansson i Frishulan projektanställts för att på ett särskilt sätt inspirera och vägleda församlingar i hur vi kan stödja flyktingar och asylsökande.

Denna text publicerades första gången den 23 september, 2015. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Flyktingkrisen har inte kunnat undgå någon. Den berör oss alla. Skaror av människor från krigshärjade länder strömmar in i vårt land. Som församlingar bör vi ställa frågan vad vi kan göra. Som du kanske läst på Equmeniakyrkans hemsida har pastor Hans Johansson i Frishulan projektanställts för att på ett särskilt sätt inspirera och vägleda församlingar i hur vi kan stödja flyktingar och asylsökande. Han skrev i ett mail häromdagen:

”Ikväll har jag varit på Höglunda flyktingförläggning utanför Alingsås. Förläggningen är avsedd för 160 flyktingar. Där var igår ca 200, i kväll kom ytterligare 100 flyktingar alltså ca 300. Det är så fullt i många rum att man skulle inte få plats att sova på golvet utan det är högsängar som gäller. Detta samtidigt som våra kyrkor och anläggningar står tomma en stor del av veckorna så här års. Vi måste alla fråga oss, vad kan vi göra, för vi vill väl inte att Sverige ska stänga sina gränser. Vi kan och vi vill , För Kristi skull

Här kan man läsa mer

Kontakta gärna Hans om ni vill ha fler råd och tips: 0322-44023, hans.johansson@equmeniakyrkan.se

Tomas Hammar, Regional Kyrkoledare.