Earth hour

Andakt, Biologisk mångfald, Bön, Gudstjänst & bön, Påverkan

Earth Hour

Varje år deltar hundratals miljoner människor världen över i Earth Hour, världens största miljömanifestation där man den 23 mars mellan 20.30 och 21.30 släcker ned alla lampor och apparater. I år har Equmeniakyrkan och WWF (World Wildlife Foundation) krokat arm. Vi behöver komma samman i möten, handling och bön för Skapelsens skull. Så här kan ni fira Earth Hour i er församling.

För att vända klimatkrisen och den snabba förlusten av djur och natur behöver vi alla – städer, länder, politiker, företag och privatpersoner – agera tillsammans. Vi behöver kraftfulla och tuffa politiska beslut, och vi behöver förändra hur vi konsumerar.

Att komma samman i kyrkan under Earth Hour är ett tillfälle att öka sin kunskap, pröva en skapelsevänlig praktik och få be tillsammans. Earth Hour har uppmärksammats i flera församlingar under flera år. WWF har tagit fram många bra material för att öka kunskapen om flera utmaningar vi står inför och goda och skapelsevänliga recept. Equmeniakyrkan har tagit fram ett andaktsförslag. Låt de här underlagen bli en inspiration för vad ni kan göra i er församling.

Så här går det till

Samlas i kyrkan och ät tillsammans. I WWF:s receptbank hittar ni många skapelsevänliga recept som är anpassade efter precis var ni finns i Sverige. Här hittar du receptbanken.

Titta på ett filmklipp tillsammans. WWF har många bra filmer som förklarar något hot mot skapelsen och också berättar vad vi kan göra. Exempelvis det här klippet om biologisk mångfald: Här hittar du klippet.

Prata tillsammans om vad ni har sett. Då kan ni utgå från de här frågorna:

• Hur känns det att lära sig mer om hoten mot skapelsen?
  • Vad vill du göra närmaste veckan för att främja skapelsen?
  • Vad kan ni göra närmaste året för att främja skapelsen?

Inför klockan 20:30 är det dags att släcka ned alla lampor, stänga av maskiner, tända ljus och samlas för andakt.

Fira andakt tillsammans. Här nedan kan du ladda ned ett förslag på upplägg med förslag på gemensamma sånger, reflektion och bön.