Klimatfasta

Andakt, Bön, Klimat, Teologi

Fastefrågor till klimatfastan

Vi lever i tider där vi behöver tänka om, tänka nytt och söka Guds ledning. Här behöver vi varandra för samtal och reflektion. För det ändamålet har vi tagit fram en fastefråga för varje vecka i fastan. Veckans fastefråga passar bra vid kyrkfikat, i smågruppen eller bland kollegorna. Under klimatfastan 2024 finns också möjligheten att be den gemensamma bönen. Tillsammans får vi be om ledning.

Mellan jultiden och påsktiden i kyrkoåret finns den period som kallas stora fastan, en förberedelseperiod inför påsken. Under fastan får vi hjälpa varandra att ta steg i riktning mot en mer hållbar livsstil i tanke och handling – för den här världens skull. Därför har vi tagit fram en reflektion och en fråga för varje söndag i fastan som vi uppmanar att församlingar och anställda att reflektera över tillsammans. I veckan innan söndagen laddar vi upp veckans fråga i sociala medier. Om du vill se alla frågorna för att kunna planera fastan finns det möjlighet att ladda ned dem här.

Så här går det till

Ladda ned fastefrågorna nedan.

Gör frågorna tillgängliga för de som ska samtala. Kanske lägger du ut frågan på varje fikabord, kanske skriver du upp dem på ett blädderblock.

Dela reflektionen genom att läsa den högt eller be alla att läsa den för varandra.

Utveckla vidare

Fastebön

Gud, Du som skapar och ger liv,
Du som älskar och räddar!
Led oss denna fastetid in i hållbara och ödmjuka vanor
så att vi ger plats för ditt rike, inom och utom.
Led oss denna fastetid allt djupare in i din kärlek
så att den kan genomsyra det vi är och det vi gör.
Led oss denna fastetid i hoppets riktning
så att vi får mod att gå med dig, genom mörker till ljus.
Låt ditt rike komma, låt din vilja ske.