Grön kyrka i församlingen

Grön kyrka är ett ekumeniskt nätverk som samlar församlingar och kyrkor som vill ta några steg till mot en hållbar värld. Inom nätverket träffas församlingar för att utbyta inspiration, utmaningar och idéer. Grön kyrka bygger på engagemanget som finns i församlingen. Men hur kommer man igång med Grön kyrka i församlingen? Så här har det gått till i en församling.

Syftet med att starta ett arbete med Grön kyrka på det här sättet är att komma igång, skaffa mer kunskap och inspirera till fortsatt arbete, inte bara för de som redan är engagerade.

Så här går det till

Ta ett beslut om att ordna ett antal temakvällar under kommande termin. Utse en grupp som får ansvar för arrangemanget.

Inled varje kväll med en grön måltid.

Första kvällen: Titta på filmen ”Ett liv på vår planet” för att få motivation och inspiration.

Andra kvällen: Bjud in en annan församling som redan har kommit igång med sitt arbete för att få veta vad de har gjort. Ni hittar andra församlingar genom att mejla Henric Götefelt på henric.gotefelt@equmeniakyrkan.se

Tredje kvällen: Prata om hur ni kan gå vidare, vilka initiativ ni kan ta och vad ni vill se hända i er församling. Hitta inspiration på konkreta steg i Verktygslådan.

Fortsätt kommande termin med fler träffar och följ upp ert arbete.

Bjud in närliggande församlingar till en nätverksträff med Grön kyrka.

Reflektera tillsammans

1. Varför har ni valt de temana som ni har valt?
  2. Vad är det ni behöver fokusera på i ert sammanhang?
  3. Hur kan fler bli inspirerade hos er?

Utveckla vidare

Läs mer om Grön kyrka på www.gronkyrka.se

Inspirerad av

Centrumkyrkan i Tumba