åsa forss

Lokaler & fastigheter, Minska utsläpp, Utbildning

Klimatsmart fastighet – föreläsning

Hur gör vi våra lokaler klimatsmarta och sparar energi? I klimatnödläget behöver vi snabbt skära ned våra utsläpp. Åsa Forss är energiingenjör och arbetar på EBAB. Under en timme går hon igenom stora och små insatser våra kyrkor kan göra för att spara på energi och klimat.

Hur gör vi våra lokaler klimatsmarta och sparar energi? I klimatnödläget behöver vi snabbt skära ned våra utsläpp. En stor fråga för kyrkan är våra lokaler – hur värms kyrkan upp, hur får vi ljus i lokalerna och vad kan vi göra för att spara på energin som går åt? Åsa Forss är energiingenjör och arbetar på EBAB. Under 2021 genomförde hon och hennes kollegor en energiteknisk inspektion av Katolska kyrkans alla fastigheter i Sverige. Under en timme går hon igenom stora och små insatser våra kyrkor kan göra för att spara på energi och klimat.

Reflektera tillsammans

Vi har länge kunnat ta för givet att el och energi finns i överflöd och till ett billigt pris men så är inte längre fallet.

• Hur viktig är kyrkobyggnaden för församlingen?
  • Hur viktig är församlingen i en osäkrare tid?
  • Vilka förändringar gör ni på kort och lång sikt?

Utveckla vidare

Spara och Bevara är ett forskningsprogram från Energimyndigheten som undersöker hur man kan effektivisera energianvändning i kulturhistoriskt viktiga byggnader som kyrkor. De har många stora och små tips på hur man kan göra. Klicka här för att komma dit.

Energimyndigheten har sin Husguide som är en guide kring hur man energieffektiviserar sin fastighet och sitt hem. Klicka här för att komma dit.

Inspirerad av

Equmeniakyrkans tematiska grupp för klimatnödläget