Andakt, Biologisk mångfald, Gudstjänst & bön, Lokaler & fastigheter, Teologi

Odla blommor till årets gudstjänster – Församlingsrabatten!

Att skapa en rabatt för årets buketter till nattvardsbordet är vackert, inspirerande, en insats till pollinatörerna och en hyllning till skapelsen.

Att låta blommorna som ska pryda gudstjänsten få växa i en eller flera rabatter runt i kyrkan är vackert, klimatsmart, inspirerande och skapar en mötesplats i församlingen.

Vad du behöver

• Blomfrön

Så här går det till

Planera rabatterna. Tänk på successionen, växtföljden – så att den blommar kontinuerlig från vår till höst.

Börja med krokusen och tidiga vårblommor för bi-drottningen och humlorna som vaknar tidigt på våren och behöver mat.

Fyll på med exempelvis tulpaner, tidiga och sena sorter. Alla vårlökar planteras på hösten.

Sen fyll på med olika pollenrika sommarblommor, eller perenner.

Kom ihåg att spara några som får gå till frön – dessa torkas en torr solig dag – när det har torkat upp och blivit bruna förvaras de svalt i papperspåsar.

Reflektera tillsammans

Vad har rabatten betytt för församlingen och omgivningen?
Vad gav det oss att odla våra egna blommor till gudstjänsten?
Ökade vår omsorg om pollinatörerna och jorden av arbetet av rabatten?
Finns det en andlig kraft, inspiration, kärlek i att skapa blomrabatter?
Kan odlandet ge hopp och gemenskap?

Inspirerad av

Länna Equmeniaförsamling