Akut hjälp till Kongorepublikerna

De båda Kongorepublikerna är just nu båda hårt drabbade av översvämningar. Det sägs att Kongofloden inte stått så högt sedan 1961. Hundratusentals människor i de båda Kongorepublikerna är i akut behov av hjälp. Katastroffonden har betalat ut medel redan men nu behöver vi fylla på fonden.

Vill du ge ett bidrag gör du det enklast genom att Swisha en valfri summa till 900 32 86 och märk med ”Katastrof”.

Mer information om situationen i Kongorepublikerna:
Just nu pågår en humanitär insats som ASUdh (Equmeniakyrkans biståndsorganisation i Kongo Brazzaville) har initierat i samarbete med Evangeliska kyrkan i Kongo (EEC). Denna insats innefattar distribution av ”nödkit” som anpassas efter lokala behov och kommer att inkludera mat, madrasser, myggnät, skolmaterial med mera. Dessa kit delas ut i stadsdelen Madibou i Brazzaville. Beslutet att fokusera på just detta område fattades efter ett möte tillsammans med socialministern i landet och i samarbete med FN-organet OCHA, som ansvarar för koordineringen av de humanitära insatserna just nu.

Andra sätt att ge på

Swish: 90 03 286