Fem partiledare har tackat ja till Vårgårda

Nu har fem partiledare tackat ja till utfrågningarna i Vårgårdada 13-31 augusti 2014. Det kommer bli spännande kvällar, hälsar Britta Hermansson, pastor i Equmeniakyrkan och ny utfrågare av landets partiledare.

Denna text publicerades första gången den 28 januari, 2014. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Första partiledarutfrågningen gjordes 1968 av John Hedlund som blev smått legendarisk som utfrågare med sina sammanlagt åtta partiledarutfrågningar. Efter honom tog Thor-Björn Bastås och sedermera Torsten Åhman över. När nu Britta Hermansson tar över inför valet 2014 blir det hon som kommer att grilla landets partiledare och utfrågningen blir den femtonde i ordningen som arrangeras.

Den 13 augusti kommer Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt, den 14 augusti Folkpartiets Jan Björklund, den 15 augusti kommer Centerpartiets Annie Lööf, den 27 augusti kommer Kristdemokraternas Göran Hägglund och den 29 augusti kommer Sveriges statsminister, Moderaternas partiledare Fredrik Reinfeldt. Självklart hoppas vi att de övriga också kommer.

I Vårgårda är planeringen i full gång. Seminarer, gudstjänster, Springsteen-mässa, mingeltorg, café och mycket mer. Under våren ska programmet växa fram i olika planeringsgrupper. Men vi kan lova en stor folkfest i augusti månad som förhoppningsvis ska inspirera till ett bra val i september och ett stort samhällsengagemang.

vårgådamöte

– Startskottet har gått och vi har börjat valåret i Sverige. I Tångahallen i Vårgårda möts vi den 13-31 augusti 2014 för att tala om vilket samhälle vi vill leva i och vägen dit. Det kommer bli spännande kvällar, hälsar Britta Hermansson, pastor i Equmeniakyrkan och ny utfrågare av landets partiledare.

Vid sin sida som sidekick har hon också Robert Eriksson, musiker och pastor i Equmeniakyrkan, som arbetar i Sävedalens Missionskyrka. Tillsammans ska de möta partiledarna under Vårgårda Möte.

Vårgårda Möte är ett arrangemang av Missionskyrkor i Vårgårda som hör till trossamfundet Equmeniakyrkan.

Vårgårda möte www.vargardamote.se

Göran Hernberger, 070-559 4755

Josefin Roos, 0706-39 46 57

Equmeniakyrkan är ett trossamfund som består av nästan 800 församlingar som finns över hela Sverige. Equmeniakyrkan bildades 2011 av tidigare Svenska Missionskyrkan, Svenska Baptistsamfundet och Metodistkyrkan i Sverige.

Kategorisering