Kyrknytt från Barnlägret i Malå

Denna text publicerades första gången den 16 november, 2017. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Vad gör man när höstmörkret faller på och man har lov i över en vecka? Jo, man far på barnläger med massor med spännande aktiviteter såklart!

Under Alla helgona-helgen samlades över 50 deltagare och ledare till barnlägret i Malå. Där kunde de välja på olika aktiviteter som sport, skapande & pyssel, sång och filmskapande. Tidigare år har det varit ett körsångarläger för barn men i år har lägret breddats och möjlighet till olika typer av aktiviteter har erbjudits. Ett koncept som lägerplaneringsgruppen vill fortsätta med framöver. Barnlägret arrangeras årligen på en ny ort i regionen under Alla helgona-helgen.

På frågan varför man ville åka på lägret fanns allt från att få nya vänner som att det är roligt med övernattning. Ledare och deltagare kom från Malå, Vännäs, Kvarnåsen och Umeå och tillsammans med föräldrar och frivilliga ledare blev det ett toppenläger! Tillresta gäster för sångaktiviteten var Camilla Raask och Åsa Magnesköld som också ledde alla deltagare i några gemensamma sånger.

Lägret avslutades med en gudstjänst på söndagen där alla bidrog på olika sätt. Lägerchef Maria Larsson berättar i ”Kyrknytt”-filmen att hon har varit på massor med läger men aldrig som deltagare utan som ledare då hon inte själv haft möjlighet att som barn fara på läger. Vi hoppas att du ska ha möjlighet att åka redan som deltagare och är du redan nu taggad får du inte missa att se den fantastiska filmen från ”Kyrknytt” som deltagarna i filmskapargruppen gjort: Se filmen här!

Glada deltagare från filmgänget 🙂