Regionala förtroenderådet – sammandrag från senaste samlingen

Det regionala förtroenderådet består av representanter från församlingarna. Läs om dess syfte och vad som behandlades vid den senaste samlingen i samband med Regionfesten i Sandviken 25 oktober.

Denna text publicerades första gången den 13 december, 2014. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Det regionala förtroenderådets uppgift är att utifrån Equmeniakyrkans vision belysa möjligheter och utmaningar i Region Mitt.

Rådet är en viktig del av utvecklingsarbetet i regionen. Ett sätt att skapa öppenhet och öka delaktigheten i vår kyrka. Rådet kan också vara ett bollplank för den regionala kyrkoledaren, kyrkoledning och kyrkostyrelse.

Förtroenderådet utgörs av personer från församlingarna i vår region. Varje församling i Region Syd kan utse en person till rådet. Hela förtroenderådet ses i samband med en årlig samling för hela regionen. Närmast skedde detta vid Regionfesten i Sandviken. Under våren 2015 möts förtroenderådets representanter i alla delregioner (Jämtland, Västerbotten, Hälsingland, Gästrikland, Dalarna, Norduppland).
Det är den regionala kyrkoledaren som ansvarar för att involvera rådet i planeringen av verksamheten i regionen.

Det regionala förtroenderådet är en viktig del av vår demokratiska struktur och ett sätt för varje församling att vara delaktig i utvecklingen av vår region och göra sin röst hörd.

IMG_7092

Här är ett sammandrag av det som behandlades vid förtroenderådets samling under Regionfesten i Sandviken 25 oktober.

Vid samlingen deltog representanter från 37 av regionens 131 församlingar. Alla regiondelar fanns representerade. Konstaterades att det var en ökning från förra året men att det fortfarande finns plats för fler! Betonades att det är bra om beslut om representant fattas i församlingens årsmöte för att formalisera deltagande och aktualisera förtroenderådet för församlingen.

Bertil Svensson, Equmeniakyrkans internationelle koordinator, presenterade ett nytt dokument Mission som förvandlar världen. Han betonade att det omfattar både nationell och internationell verksamhet. I förtroenderådet uttrycktes uppskattning av dokumentets innehåll och flera församlingar planerar att ta upp det för samtal.
Genom synpunkter och bidrag från församlingarna kan dokumentet komma att kompletteras och förändras. Bertil underströk att resurser och kunskap på församlingsnivå är av stor betydelse för att kunna fånga in allt som sker i form av t.ex. informella nätverk för stöd till vissa områden och nämnde Vitryssland, Rumänien och Irak som sådana exempel.
Bertil nämnde även att informationsmaterial med den samlade bilden av länder där samarbete och kontakter sker med kyrkor och organisationer håller på att sammanställas.
Avslutningsvis rekommenderade Bertil församlingarna att beställa den berättelsebok med samma titel som missionsdokumentet som ger en god inblick i vårt missionsarbete. Den kan beställas här:

En huvudfråga under Förtroenderådets möte var Verksamhetsplanen för Equmeniakyrkan 2015/16 och hur den blir synlig i regionens och församlingarnas arbete. Kyrkokonferensen antog den 31 maj 2014 verksamhetsplanen vilken även gäller för den regionala nivån. I planen anges ett antal riktningsmål som skall hjälpa oss att tillsammans prioritera den verksamhet som tar oss i riktning mot visionen ” en kyrka för hela livet där mötet med Jesus Kristus förvandlar mig, dig och världen”.

I mindre grupper fördes samtal om de åtta inriktningsmål som finns i verksamhetsplanen. Vilka är viktigast för församlingarna och hur kan de uttryckas i regionens arbete?
Konstaterades att många av målen går in i varandra. Att församlingarna kan stötta och uppmuntra varandra inom många områden, bl.a. genom att bilda nätverk. Att den regionala nivån har en viktig roll att fånga upp och att sprida ”goda exempel” till den lokala nivån.

Framfördes även önskemål om att regionen ordnar utbildnings/seminariedagar om flyktingfrågor.

Thomas Fogelberg, Högbergskyrkan i Ludvika, presenterade en idé om ”Undervisningen i församlingen”. Han uttryckte en önskan om att bilda ett nätverk mellan församlingar/personer som önskar utveckla detta arbete.

Förtroenderådet är stort och möts sällan. För att underlätta fortlöpande kontakt mellan de olika regiondelarna inom regionen diskuterades behovet av en mindre grupp. Varje regiondel uppmanades att utse en kontaktperson som kan finnas i detta ”arbetsutskott/kontaktgrupp”. Dessa får också till uppgift att fånga upp frågor som bör behandlas i kommande möten för Förtroenderådet. Gruppen utgör också ett ”bollplank” till regional kyrkoledare.

Nästa möte med hela förtroenderådet blir i samband med Regionfest lördag 10 oktober 2015.