Sveriges yngsta kyrkosamfund blir ett år och nye kyrkoledaren lyssnar till rörelsen

Denna text publicerades första gången den 30 maj, 2012. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Måndag den 4 juni är det exakt ett år sedan Gemensam Framtid, (GF) bildades i Filadelfiakyrkan i Stockholm. För att manifestera ettårsdagen inbjuder fyra GF-församlingar i västra Stockholm (Hässelby, Vällingby, Tensta, Abrahamsberg) till en hearing med nyvalde kyrkoledaren Lasse Svensson på temat ”Bygga kyrka för 2010-talet”. Han får också goda råd och uppmaningar från, och chans att respondera på, den nya kyrkans gräsrötter och sidoorganisationer:

Ida Hennerdal, ordförande för barn- och ungdomsorganisationen equmenia, Anna Kettner, generalsekreterare i Kristen och Kvinna, Owe Kennerberg, rektor för Teologiska Högskolan, Torbjörn Bådagård, ordförande i Mälardalens distrikt samt företrädare för ”vanligt” församlingsfolk. Moderator är chefredaktör Anders Mellbourn på tidningen Sändaren.

De fyra församlingarna, som bildar Pastorat Nordväst, och inbjuder till Västerortskyrkan i Vällingby på måndag, har under tio år funnits till inom Svenska Missionskyrkans ram som ett närnätverk och fortsätter nu att verka inom Gemensam Framtid.

”Pastoratets förhoppning är att den 4 juni ska bli ett datum värd att uppmärksammas årligen inom det nya kyrkosamfundet”, säger Berndt Sehlstedt, representant för Hässelby Gemensam Framtids-/missionsförsamling i Pastorat Nordväst.

TID: Måndag den 4 juni, klockan 19.00

PLATS: Västerortskyrkan, Solursgränd 2, Vällingby City