Biologisk mångfald, Mat

Hållbart kyrkfika

Hur kan det klassiska kyrkfikat bli mer hållbart, stärka den biologiska mångfalden och stärka relationer i lokalsamhället? Genom att använda lokalproducerade produkter förstås!

Varje vecka fikas det flera gånger i församlingen. Framförallt sker det klassiska kyrkfikat som en naturlig förlängning på gudstjänsten. Genom att tänka igenom vad som serveras under fikat kan även fikat få bli en stund som främjar hållbarhet, lokalsamhället och stärker relationerna på orten.

Så här går det till

Ta reda på vilka matproducenter som finns i närområdet. Kanske finns det redan någon i församlingen? Ni kan också söka på internet efter er lokala REKO-ring. En REKO-ring är en typ av plattform där lokala matproducenter kan sälja direkt till konsumenter. Titta på Facebook var er närmaste finns!

Bestäm vilka önskemål ni har på fikat. Ska allt i fikat vara från lokala producenter? Alla grönsaker? Alla ägg? Ser kraven olika ut under året?

Fundera på hur ni gör om fikat blir lite dyrare. Kanske blir några i församlingen fika-faddrar och betalar lite extra?

Servera kyrkfikat! Informera om kyrkfikat, var olika livsmedel kommer ifrån kanske med små skyltar och foton.

Reflektera tillsammans

• Var kommer maten vi äter ifrån?
  • Hur lång tid och hur mycket arbete ligger det bakom det du äter?
  • Är det rätt att vi importerar mat som människor i andra länder själva skulle behöva?

Utveckla vidare

Vill ni bli ännu bättre på att stärka lokalsamhället och relationer till lokala matproducenter? Då kan ni starta en inköpsförening! Klicka här för att komma till det verktyget.

Inspirerad av

Temagruppen för klimatnödläget