STF Hemavan Fjällstation

STF Hemavan Fjällstation är en fantastisk anläggning mitt i Hemavan som har öppet året runt. Här finns gott om rum för både enskilda gäster, familjer eller större grupper.

Vintertid finns det knappast en bättre utgångspunkt för skidåkning då Fjällstationen ligger precis bredvid slalombacken. Sommartid är det en utmärkt utgångspunkt för vandringar eller en skön plats att bara vara på.

Tidigare hette gården SMU Fjällgård och verksamheten startades redan 1957 för att vara en plats där man kunde ha läger och verksamhet för ungdomar och församlingar i dåvarande Svenska Missionskyrkans distrikt. Även om gården idag drivs som en fristående stiftelse är kopplingen till Equmeniakyrkan och dess församlingar i Region Nord tydlig eftersom församlingarna och Equmenia Nord utgör stiftelsens intressenter. Flera av regionens arrangemang är förlagda till Fjällstationen, t.ex. Nyårsläger, Fjällkonfa och Medarbetardagar.

Sedan 2016 är Hemavan Fjällstation knuten till STF vilket gör att STF:s medlemmar kan boka in sig till rabatterat pris. Gården är öppen för alla som vill ha ett bra och prisvärt boende i Hemavan.

Läs mer om STF Hemavan Fjällstation på deras egen hemsida: STF Hemavan Fjällstation.

Sedan 2019 arrangeras Hemavanmötet av STF Hemavan Fjällstation, i samarbete med Equmeniakyrkan, Equmenia, Puls och Bilda.