Färgad bakgrund som går från Equmeniakyrkans röda färg till Equmenias lila färg. Text på bilden: För det vidare; Kyrka i vår tid, Barn och unga, Digital kommunikation

Under mars och april 2024 bjuder Equmenia- och Equmeniakyrkan region öst in till inspirationskvällar runt om i regionen. Kvällarna innehåller andakt, fika och tre valbara seminarier.

I den församlingsenkät som genomfördes i Equmeniakyrkan våren 2023 så framgick det att det finns ett antal områden som, generellt sett, är stora utmaningar för våra sammanhang. Tre av dem är:

• Att vara en relevant kyrka i vår tid
  • Att nå barn och unga med evangeliet och att hjälpa dem hitta till en församlingsgemenskap
  • Kommunikation och information, speciellt när det gäller digital kommunikation så som sociala medier.

Alla som är intresserade av att fördjupa sig inom något av dessa områden är varmt välkomna till vårens inspirationskvällar.

Hoppas vi ses!

/Personalen på Equmenia och Equmeniakyrkan Region Öst

Direkt till anmälan

Tid och plats

Välj den plats som passar dig bäst. Programmet och innehållet är samma på alla platser.

12 mars Equmeniakyrkan Ekenässjön
19 mars Equmeniakyrkan Växjö
20 mars Gislaveds Frikyrkoförsamling
26 mars Slättenkyrkan, Norrahammar
16 april Hamnkyrkan, Oskarshamn
17 april Andreaskyrkan, Mjölby

Tid: 18.30-21.00

18:30 Fika
19:00 Uppstartssamling
19:30 Valbara seminarier
20:30 Andakt
21:00 Slut

Anställda medarbetare bjuds in till kvällspizza med regionspersonalen kl. 17.00.

Seminarier

Seminariet väljs på plats.

Kyrka i vår tid

Är Jesus relevant för människor i vår tid? Går det att hitta vägar att vara kyrka i just vårt samhälle och möta de frågor som finns? Vi tror det!

I det här seminariet vill vi fingret på hur samhället idag ser ut, vilka utmaningar vi står inför – men också hur evangeliet och församlingen är relevanta i vår tid. Välkommen till ett seminarium av inspiration, goda exempel och samtal om utmaningarna för att vara en kyrka i vår tid.

Ida-Maria Brengesjö, församlingsutvecklare och evangelist, Equmeniakyrkan Region Öst
Rickard Lundgren, samordnare församlingsgrundande, Equmeniakyrkan Region Öst

Barn och unga

Hur delar vi tron med barn och unga? Och hur hjälper vi dem att hitta en plats i församlingen?

Detta seminarium ger tips på hur man kan skapa miljöer och sammanhang där unga människor kan växa i tro. Vi ger även tips på hur man kan hjälpa unga att landa i en församlingsgemenskap.

Vi delar med oss av inspirerande exempel och bjuder in till samtal utifrån Equmenias ”Växa i tro”-plan.

Läs mer om Växa i tro-planen här.

Sara Lundman, föreningsutvecklare Equmenia Öst
Matilda Borgemo, regionsamordnare Equmenia Öst

Digital kommunikation

Välkommen till ett seminarium om sociala medier och grafisk design. Vi kommer även säga något kort om hemsida och övrig digital kommunikation.

Vi pratar om hur man kan tänka kring upplägg och innehåll för att skapa engagemang på sociala medier (Facebook och Instagram). Vi går även igenom grunderna i Canva, ett kostnadsfritt onlineverktyg för grafisk design, som är mycket användbart.

Det är bra om du som deltar har använt Facebook och Instagram och har en grundläggande förståelse av dem.

Helena Wiberg, administratör Equmeniakyrkan Region Öst

Lina Bronson, grafisk formgivare och kommunikatör Equmeniakyrkan

Anmälan

Anmälan görs här nedanför. Det går bra att anmäla flera personer i samma anmälan, tex en ledargrupp eller styrelse.

Anmälan görs senast fredagen innan respektive samling.

Fika serveras till självkostnadspris, i övrigt är kvällen kostnadsfri.

För anställda medarbetare:

Du som är anställd medarbetare är välkommen redan kl 17.00, innan ”För det vidare”, och äta pizza (eller något motsvarande) med personalen på Equmenia- och Equmeniakyrkan region Öst.

Regionen bjuder på maten.
OBS! Separat anmälan till kvällspizzan. Anmäl dig senast fredagen innan respektive samling.

Material för nedladdning

Här finns affisch för utskrift och loggor som gärna får användas i församlingsblad, sociala medier m.m.

Johan Einarsson
regional kyrkoledare Region Öst