Vill du inspirera församlingar i grön riktning?

Fler och fler församlingar vill röra sig i hållbar riktning, ta sitt ansvar för skapelsen och bli en del av omställningen. Ofta vill de ha hjälp och stöd utifrån – av någon som besöker dem och genom samtal och föredrag hjälper dem framåt. Är det du?

Equmeniakyrkan och Studieförbundet Bilda erbjuder en utbildning för dig som vill inspirera och utmana församlingar som vill börja ta steg i hållbar riktning. Efter utbildningen blir du en del av inspiratörspoolen och får göra arvoderade besök hos församlingar. Utbildningen leds av Henric Götefelt, Annelie Anderberg och Maria Engelbrektsson.

Utbildningen innehåller en introduktion till Grön kyrka, verktygen Equmeniakyrkan har tagit fram i sitt arbete med klimatnödläget och en djupdykning i studiematerialet Kyrkan och skapelsen.

Första delen av utbildningen är en digital studiecirkel i ”Kyrkan och skapelsen” tillsammans med de andra deltagarna i utbildningen under ledning av Annelie Andeberg.

Andra delen är en heldag på Ekumeniska Centret i Alvik där vi avslutar studiecirkeln och också pratar om Grön kyrka, klimatnödläget och kyrkans roll. Vi kommer också att prata om folkbildningspedagogik, hur man arbetar med grupper och hur man genomför ett församlingsbesök på bästa sätt.

Den digitala studiecirkeln innebär fyra träffar:

8 april: 18.30-20.00
11 april: 18.30-20.00
15 april: 18.30-20.00
18 april: 18.30-20.00

Heldagen på Ekumeniska Centret i Alvik är 27 april 10.00-16.00

Kostnad

Utbildningen är kostnadsfri.

Ansökan

Ansök senast 4 mars här: https://forms.office.com/e/MtXKBNfcGH

Frågor

Har du frågor är du välkommen att höra av dig till Henric Götefelt, henric.gotefelt@equmeniakyrkan.se.