Utbildning och kurser inom musik och kreativa uttryck

Det finns många möjligheter till fortbildning och utbildning inom musik och kreativa uttryck. Equmeniakyrkan är huvudman för fem folkhögskolor som alla har olika typer av utbildningar inom området.

Studieförbundet Bilda

Vi samarbetar med studieförbundet Bilda som arrangerar kortare inspirationsdagar och fortbildningar. En mängd inspirationsdagar och korta kurser inom musik och kreativa uttryck. Sök på Bildas hemsida för mer information.

Bromma Folkhögskola

• Teaterverkstan, Ateljé X (teckning, måleri, skulptur och textil), Bibliodrama (kortkurs)
  • Musikinstitutet Betel
  • Musik-Bredd, Afroensemble, Församlingsmusiker, Klassisk musiker

Härnösands Folkhögskola

• Filmlinje, Danslinje, Musikhandledarlinje
  • Musiklinjen Kappelsberg: Operastudio, instrumentalistutbildningar på piano, orgel, dragspel/accordeon, slagverk, stråk och träblås. Tonsättarskola, kördirigering.

Karlskoga Folkhögskola

• Konstlinje, Musik- & Ljuddesign, Webbdesign

Sjöviks Folkhögskola

• Musiklinje med inriktningar jazz, pop- och rock, folkmusik, vokalensemble och körledning.
  • Musiklivet, en musiklinje för den som vill studera musik på heltid och på grund av t ex en funktionsnedsättning (Aspergers syndrom, ADHD, psykisk diagnos eller annat) är i behov av stöd i undervisning och boende.

Södra Vätterbygdens Folkhögskola

• Grafisk form och kommunikation
  • Musiklinje med stor musikalisk bredd, musiklinje med församlingsinriktning