Engagemang

Klimat och hållbarhet

Equmeniakyrkan tar fram material och anordnar mötesplatser för att dela erfarenheter och agera i påverkansarbete på olika nivåer i samhället. Vi vill fördjupa, utveckla och synliggöra allt det goda arbete för miljö, klimat och hållbarhet som sker runt om i vår kyrka.

Följ oss på Facebook

Gruppen Equmeniakyrkan Klimat/Hållbarhet på Facebook är en mötesplats där vi delar information, för samtal och stödjer varandra för att som enskilda och som gemenskap bli bättre på att vårda den goda jord som Gud anförtrott oss.

Policy och handlingsplan

Fred, mänskliga rättigheter och omställning till en hållbar värld

Planen, liksom Policyn, syftar till att väcka medvetenhet, öka kunskap och tydliggöra Equmeniakyrkans profetiska röst och vilja. Båda dokumenten är styrande för nationell och regional personal samt kan vara vägledande och utgöra inspiration för församlingar och enskilda att utifrån lokala förutsättningar lyfta någon/några av punkterna. Planen tydliggör även en vilja till delande och ömsesidigt lärande i relation till samarbetskyrkor.

Agenda 2030 - ikoner

AGENDA 2030

FN:s globala utvecklingsmål som ger en önskvärd inriktning för världens utveckling för att vi ska bli en hållbarare och bättre värld.

Brobygge

Brobygge är ett nätverk och mötesplats för andlig längtan, befriande dialog och rimligare liv. Brobygge arbetar utifrån tre huvudteman: Hjärtats bön, Mod att förändra och Dialogen. Det är de redskap vi använder för att återknyta. Till Gud, till världen, till varandra. Brobygge pågår.

Henric Götefelt

Projektledare klimatnödläge och Grön kyrka