Andakt, Biologisk mångfald, Bön, Energi, Event, Klimat, Lokaler & fastigheter, Mat, Minska utsläpp, Utbildning

Församlingarnas Hållbarhetsanalys

Med hjälp av Hållbarhetsanalysen får församlingens olika verksamheter reflektera över hur de bidrar idag och kan bidra ännu mer framöver till en hållbar samhällsutveckling. Genom reflektion och dialog kring ett antal frågor är tanken att ni ska identifiera nya sätt att sprida positiv påverkan.

Syftet med Hållbarhetsanalysen är att församlingens olika verksamheter får reflektera över hur de bidrar idag och kan bidra ännu mer framöver till en hållbar samhällsutveckling. Genom reflektion och dialog kring ett antal frågor är tanken att ni ska identifiera nya sätt att sprida positiv påverkan.

Det finns ingen förväntan på att en verksamhet ska svara ja på alla frågor i analysen. Frågorna är en källa till inspiration och det är upp till varje församling och verksamhet att själv sätta ambitionsnivån och identifiera de aktiviteter som ni vill genomföra utifrån era förutsättningar. Att göra så mycket som vi orkar med så att vi mår bra är också hållbarhet.

Frågorna är ett stöd i arbetet, men är inte heltäckande. Förhoppningsvis identifierar ni även andra aktiviteter som också bidrar till en ökad hållbarhet i församlingen och i världen.

Så här går det till

Beroende på vad som passar bäst för er församling kan ni gå till väga på olika sätt.

Ett sätt kan vara att samla alla grupper som berörs av analysen till en heldag när ni har en gemensam start och introduktion till verktyget. Det är också ett bra tillfälle att prata om församlingens ambitioner och vilja med sitt hållbarhetsarbete.

Om det är svårt att få till går det också bra att varje grupp möts för sig när det passar dem och gör analysen. Ni i gruppen som är ansvarig för exempelvis fastighet eller internationell mission går då igenom de påståenden som är upprättade för er grupp och reflekterar om påståendena utifrån er situation.

Som ett stöd för att hjälpa er vidare finns det också en mall för en handlingsplan. Den kan ni använda om analysen gör att ni får syn på någonting ni vill utveckla i församlingen. När ni fyller i mallen för handlingsplanen får ni svara på olika frågor som ger er bästa förutsättningar för att genomföra det ni har planerat. Då får ni en tidsplan, en plan för vem som ska göra vad och när ni ska följa upp och utvärdera resultatet.

Det är också en bra idé att också genomföra hela analysen med jämna mellanrum för att hela församlingen ska få syn på vilka framsteg som har gjorts.

Reflektera tillsammans

Vad är er församlingens största styrkor? Vad är er församlingens största utmaningar?

Utveckla vidare

Hållbarhetsanalysen är under ständig utveckling – har ni idéer för nya områden, verksamheter och frågor som analysen kan omfatta i framtiden? Hör av er till Henric Götefelt på henric.gotefelt@equmeniakyrkan.se.

Inspirerad av

Beslut på Equmeniakyrkans kyrkokonferens 2021.