Bok: Mångfald i församlingen

En bok om hur det fungerar med mångfald i församlingen.

I boken berättar Carin Hemmati om Hallundakyrkan i Stockholm, Josef Nsumbu om Immanuelskyrkan i Borås och Hans Andreasson om Kanalkyrkan i Sandviken. Tanken är att dela erfarenheter, ge råd och tips om både möjligheter och svårigheter, och att berätta ”så gjorde vi”. Till dessa konkreta berättelser fogas några artiklar om det mångkulturella  Sverige och de lokala församlingarnas utmaningar att inte stå vid sidan om utvecklingen.

För inledningstexten svarar Marco Helles och ett bidrag kommer också från Sven Halvardson. Inga Johansson och referensgruppen för mångfald och religionsmöten är initiativtagare till boken och Lennart Henriksson är redaktör för den. Fina foton i boken svarar fotografen Anders H Nilsson för.

Till boken finns också en film som du kan ladda ner och visa i församlingen. I boken berättar församlingar hur de välkomnar nya svenskar in i församlingen och utvecklar sitt mångfaldsarbete.

Film om Mångfaldsarbete i församlingen – klicka här!

Låt ledare, anställda och förtroendevalda i din församling få möjlighet att läsa denna viktiga bok. Vi hoppas att många ska inspireras av den. Vill du ordna en samling kring mångfald eller har frågor kring mångfaldsarbete  kontakta gärna Inga Johansson.

Beställning

Boken kostar 50 kr+porto. Kontakta Inga Johansson för information om hur ni beställer den.

Inga Johansson

Samordnare för kyrka-samhälle