Ännu en hundraåring

Denna text publicerades första gången den 30 december, 2010. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Församlingssysterdräkt 1921, dräktmodeller foto Karin Olsson/Riksarkivet

1910 – året innan hade Sverige ruskats om av en storstrejk. Männen har nu allmän rösträtt. I England driver kvinnor en våldsam rösträttskampanj. Elin Wägners Pennskaftet ges ut. Och Svenska Missionsförbundet börjar utbilda församlingstjänarinnor i Rättvik.  Den nya yrkesutbildningen för kvinnor blir populär och framförallt lantbrukardöttrar ser nya möjligheter. Yrket kom senare att kallas församlingssyster – som senare 1969 byter namn till diakonissa, fr o m 1986 diakon när de första manliga diakonerna började arbeta. Fram till 1950-talet arbetade församlingssystern ungefär som dagens distriktssköterskor, med hembesök, äldrevård och sköterskemottagning. Många församlingssystrar fick ledande befattningar på sjukhem och ålderdomshem. När landstinget och kommunen börjar ta ansvar för distriktsvård och äldreomsorg ändrar församlingssystrarna inriktning, för att omfatta ett vidare socialt arbete. Diakonerna i tjänst i 100 år – det firar vi nu med att arkiven är tillgängliga och yrkets historia kan utforskas. Så nu hoppas jag att diakonstudenter, släktforskare och andra intresserade slår sig ner i forskarsalen på Riksarkivet i Arninge.

Finns det annan gömd – men inte glömd – historia i Missionskyrkan du tycker behöver uppmärksammas?

Forska vidare:

Svenska Missionskyrkans huvudarkiv F11c: Församlingssystrar  1910-1994, Diakonernas Riksförbunds arkiv 1918-2002. Riksarkivet, Arninge.

Lästips: Evangeliet som kroppsspråk, Diakonernas Riksförbund 80 år, 1998.

Katarina Thurell