Att vara en läsare

Denna text publicerades första gången den 13 januari, 2011. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Gunnar Hallingbergs praktverk Läsarna, 1800-talets folkväckelse och det moderna genombrottet finns nu äntligen att läsa, utges i år på Atlantis förlag. Här uppmärksammas läsandet men även skrivandet i den frikyrkliga rörelsen.

Flera olika förlag med anknytning till Missionsförbundet gav under 1800-talet ut traktat, debattböcker och skönlitteratur med kristen anknytning. Tidskriftsfloran var rik. Missionsförbundets egen förlagsrörelse kom senare att blomstra under 1900-talet – missionärer och pastorer i det egna samfundet,  men många andra svenska författare återfinns i Gummessons bokförlags och SMF:s bokförlags rullor.

Hallingbergs bok gör att man blir rätt så nyfiken att själv leta reda på litteraturen som lästes.  Du kan dels besöka Missionskyrkans arkiv på Tegnérgatan där i stort sett all utgiven litteratur från Missionsförbundet återfinns, där finns också mer än  100 olika tidskrifter. Dels söka vidare i Sondera en samsökningstjänst för svenska bibliotek och arkiv. Projekt Runeberg publicerar litteratur på internet, här finner du t ex en nätversion av  Vildmarkens vår, utgiven  av SMF:s förlag 1928. Och vill du helt enkelt äga en bok som inte går att få tag på i bokhandeln idag, så har landets antikvariat en gemensam söktjänst.

Fortsätt att vara en läsare!

Katarina Thurell