Kom och hör! Tag vara på detta edert tillfälle!

Denna text publicerades första gången den 10 september, 2013. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Åström skyltAugust Åström blev 1914 Svenska Missionsförbundets andra riksevangelist. Han reste under drygt tjugo år land och rike runt för att predika. Med sig hade han denna fina skylt som uppmanar medborgarna att inte missa detta tillfälle att lyssna på honom.  August blev en av de viktigaste evangelisterna i Sverige. Åström brann främst för två frågor – nykterhetsfrågan och pacifismen. Med inspiration av Tolstoj antog han en radikalpacifistisk position och nådde med sina fredspredikningar utanför de grupper som vanligtvis lyssnade på predikningar.

Svenska Missionskyrkans bildarkiv

Israel August Åström föddes 1877 i Lycksele. Han var i sin ungdom aktiv i Svenska Frälsningsarmén och 1899 gick han i deras krigsskola och några år senare läste han vid Missionsförbundets skola. Efter att ha arbetat en tid som predikant i Piteå åkte Åström till USA, där han stannade i sex år, 1903-1909. Under sin tid där inspirerades han av amerikanska evangelister, bl.a. Billy Sunday. Billy Sunday var under 1880- och 1890-talet en professionell basebollspelare men sadlade sedan om och blev väckelsepredikant. Sunday använde en retorisk metod som kallas för kampanjmetoden, som flera av de stora predikanterna på den tiden använde. Predikanten planerade mötena in i minsta detalj för att gripa tag i åhörarna. Det krävdes en vältalig och karismatisk person för att metoden skulle gå hem, vilket Åström var.

Josef Roth, även han riksevangelist, skrev i sin minnesruna över August Åström att han var ”ett lysande exempel på, att den store evangelistens styrka ligger i hans levande personlighet. Inför människor, hopade från alla samhällslager, svängde han evangelii svärd: aggressiv, orädd, originell, hänsynslös, säker och strålande, och sedan kommo de s. k. eftermötena med sitt tummel och vimmel, sina sånger, böner, tårar och knäfall. I allt detta rörde sig Å. som fisken i vattnet” (Ansgarius 1938). August Åström avled 1937.

I Svenska Missionskyrkans deposition på Riksarkivet finns det ett personarkivsfragment som består av ett opublicerat manus:  August Åström i Nationell arkivdatabas.

Karl Larsson

arkivarie