Vägen in i kyrkan – MK

Denna text publicerades första gången den 13 april, 2011. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Som jag tidigare nämnt får vi en del frågor som formellt ligger på samfundens bord. Ett exempel på sådana frågor är hur besluten i varje samfund kommer se ut och hur anslutningen till den nya kyrkan går till. Självfallet gör vi vad vi kan för att svara på dessa men det är ju viktigt att det blir rätt. Därför har jag bett företrädare för samfunden att beskriva hur processen ser ut för ”deras” församlingar in i den nya kyrkan.

Först ut är Bimbi Ollberg, distriktsföreståndare inom Metodistkyrkan och biskopens ställföreträdare som nedan talar om MK:s process:

Vägen in i den nya kyrkan har ofta beskrivits som komplicerad för Metodistkyrkan. Det finns en viss sanning i påståendet, men inte mycket…

Till sin organisation är Metodistkyrkan konnektional, d.v.s. varje församling är en del av en helhet och varje nationell kyrka är även den en del av en stö rre helhet, The United Methodist Church. Det här innebär att ett beslut i årskonferensen den 3 juni blir ett beslut för alla metodistförsamlingar. Med 2/3 majoritet skall beslutet fattas av församlingarnas ombud och pastorer/diakoner. Vid ett ja blir alla metodistförsamlingar i Sverige medlemmar i den nya kyrkan, vid ett nej kan inte Metodistkyrkan som samfund vara med och bilda en ny kyrka. Varje församling måste då avgöra om församlingen skall lämna Metodistkyrkan för att bli medlemmar i den nya kyrkan eller stanna kvar i Metodistkyrkan.

Alla församlingar är uppmanade att innan årskonferensen noggrant studera materialet för den nya kyrkan och göra det tillgängligt för alla medlemmar. Vid ett extra församlingsmöte skall sedan ett vägledande beslut fattas, så ombuden vet hur församlingen beslutat. Ombuden har inte bundna mandat, utan är fria att rösta efter eget samvete vid årskonferensen. Årskonferensen fungerar ungefär som en församling där alla församlingar har utsett medlemmar. Besluten i konferensen är däremot bindande för alla församlingar.

När sedan årskonferensen sagt sitt ja, skall församlingarnas valda ombud avge sin röst vid bildarmötet.

Efter att den nya kyrkan är bildad måste alla församlingar ha ett nytt församlingsmöte där årskonferensens beslut bekräftas. Om församlingen inte vill vara en del av den nya kyrkan måste församlingen då ansöka om att lämna kyrkan.

Samtidigt med vår nationella process pågår även en internationell process. För att kunna lämna helheten (UMC) krävs också ett ja vid Metodistkyrkans Generalkonferens (världskonferens) i april 2012. Eftersom det samtidigt finns en ansökan från den nya kyrkan om en s.k. affilierad relation till UMC (motsvarar ungefär associerad) kommer Generalkonferensen även att fatta det beslutet 2012. För att ett ja till detta skall vara möjligt är det viktigt att den nya kyrkans grunddokument (teologisk grund, stadgar och konstitution) är beskrivande och tydliga. Därför är det av stor betydelse för oss att bildarmötet fastställer dessa dokument.

Eftersom Metodistkyrkans biskopsområde också omfattar de nordiska och baltiska länderna och även Ryssland och Ukraina, krävs även ett ja från dessa länder. Under våren och sommaren 2011 kommer därför årskonferenserna i respektive land att godkänna att Metodistkyrkan i Sverige blir en del av den nya kyrkan. Generalkonferensens beslut bekräftas sedan av Centralkonferensen (biskopsområdets högsta bestämmande organ) som möts i Riga, Lettland i oktober 2012.

Metodistkyrkan i Sverige kommer att fortsätta existera t.o.m. slutet av 2012 (i samband med Centralkonferensen) då vi formellt lämnar United Methodist Church och blir en fullvärdig del av den nya kyrkan. Fram till dess kommer metodistförsamlingarna att vara dubbelanslutna. Sannolikt kommer en övergångsorganisation att behövas även under 2013 för att avsluta de sista juridiska bitarna.

Bimbi Ollberg