Missionsrörelse igår och idag – hur blir det i morgon?

Denna text publicerades första gången den 25 september, 2011. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

För en dryg vecka sedan var jag i Tallin, Estland, på inbjudan av Metodistkyrkan i Sverige, för att delta i en samling om mission tillsammans med metodister från ett flertal länder i Europa, inom det som inom Metodistkyrkan kallas European Commission on Mission (ECOM). Tillsammans med Gunilla Ikponmwosa, min kollega inom Metodistkyrkan och Louise Alm, var vi tre från vår kyrka/Gemensam framtid/ som deltog i detta möte, då samtal fördes om missionsstrategi och praktisk samverkan i mission i Europa och övriga världen.

Flera utmärkta föredrag hölls om mission idag, ja nästan för många på alltför kort tid. Det jag framförallt tog till mig är två citat, som jag delat med mig i olika sammanhang sedan jag kommit hem:
”We were a missionary movement before we became a Church.”
“We are a discipleship movement shaped by Mission.”
Det här sades om Metodistkyrkan och var inga huvudpunkter i föredragen, utan det sades som bisatser till annat som togs upp.

I praktiken har vi inte så mycket internationellt samarbete med Metodistkyrkan i Sverige, även om både de och vi stöder mission i Indien och Litauen, men det är helt olika partners och systerkyrkor.

Däremot har vi samarbete med Metodistkyrkan i England, som liksom vi samarbetar med Church of Pakistan, en förenad kyrka i Pakistan sedan 1970 med anglikaner, presbyterianer, metodister och lutheraner. Från svensk sida samarbetar vi sedan 1980 med denna kyrka. Det som är intressant utifrån ett svenskt perspektiv – Gemensam framtid – är att de vi samarbetar med närmast i Pakistan kommer från Metodistkyrkan; biskopen i Raiwind stift, Samuel Azariah och ledaren för Talitha Kumi Welfare Society, Mrs Shunila Ruth.

Men det här är egentligen en parentes, om än en viktig sådan. Det viktigaste som jag bär med mig från mötet med europeiska metodister är de citat jag nämnde om ovan och min reflexion efter det: Det är just så som också Missionskyrkan växte fram; som en missionsrörelse – ett förbund för mission – som sedan lång tid tillbaka är en väletablerad kyrka i Sverige och som nu planerar för en Gemensam framtid med baptister och metodister.

Min fråga till mig själv, till dig och oss alla är om vi även framöver kommer att vara en missionsrörelse för mission i Sverige och internationellt? Jag tror att det är vad vårt land och vår värld behöver! Min bön är att missionen ska få vara i centrum i vår nya kyrka, att det inte blir mindre mission – utan mer – och att vi på ett ännu bättre sätt ska utföra vårt uppdrag.

Därför är det viktigt att lyfta fram lärjungaskapet – tänk om det också om oss kan sägas att vi är ”en lärjungarörelse formad av – och för – missionen!”

De senaste åren har vi på ett framgångsrikt sätt samarbetat med systerkyrkorna, equmenia och Karlskoga folkhögskola i en ny form av lärjungarörelse genom Apg29. Just nu pågår två skolor; en i Ecuador med ett 30-tal deltagare (hälften från Sverige) och en i Estland och Finland. I samband med besöket i Estland fick jag möjlighet att möta gruppen som just då hade sin bas i Pärnu. Det finns hopp för den nya kyrkan!

Historien fortsätter…

Bertil Svensson, missionssekreterare