Östhammar och Gimo/Vattensta missionsförsamlingar

Den här veckan presenterar vi två församlingar som ligger nära varandra och har ett nära samarbete. Det gäller i bl.a. gudstjänstliv och med gemensamma anställda. Equmeniaföreningen är också gemensam.

Denna text publicerades första gången den 28 februari, 2014. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Östhammars missionsförsamling är den större församlingen med 45 medlemmar. Gimo/Vattensta har 16 medlemmar.

IMG_1088-Kopia-Kopia

Anställda är diakon Britt-Marie Magnedahl och pastor Yvonne Göranson. Här flankerade av ordförande Ingeborg Sevastik i Östhammar och Kjell Larsson i Gimo/Vattensta.

kyrkan-1

Den fina och inbjudande kyrkan i Östhammar firar snart 25-årsjubileum och används av både församlingen och föreningar/grupper i bygden. Bl.a. AA, Anonyma Alkoholister som möts varje vecka i lokalerna.

IMG_1058

I Gimo köpte församlingen 1964 en textilfabrik som renoverades och har sedan varit kyrka och samlingsplats, nu kallad Gimogården.

Fredsfest-PanoramaA

Förutom gudstjänster inbjuder församlingarna till träffar för daglediga, en grupp som syr bårtäcke, en läsecirkel, scoutträffar, kvinnofrukost, samt träff K där man gör babypaket till Kongo. I början av terminen ordnades Spa för själen, som vi berättar om på annan plats här på hemsidan. I sommar blir det utställning: foto, målningar och quilt.

?????????????

Församlingarna i Östhammar och Gimo/Vattensta funderar liksom flera andra församlingar i regionen på att gå in i Equmeniakyrkans stora satsning på församlingsutveckling. En satsning där församlingen går in i en process med stöd av en handledare i syfte att ta steg mot förnyelse, utveckling och växt. Vid en informationsträff om denna möjlighet nyligen minns jag särskilt vad en kvinna sa: ”vi måste utgå från vilka vi är idag och inte hur det såg ut tidigare”. En viktig insikt som lägger en god grund för ett förnyelsearbete.

Läs mer på församlingarnas hemsida