”Fängelsekyrkan” betydde mycket

Denna text publicerades första gången den 18 januari, 2017. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Journalisten Martin Schibbye tog emot Martin Luther King-priset och fick stormande applåder. Han tillägnade priset en modig pastor i ett fängelse i Etiopien, skriver dagen.se

DSC_8586_MLK17_720

Martin Schibbye blev känd på allvar när han 2011 greps och fängslades på uppdrag i Etiopien. Tillsammans med fotografen Johan Persson misstänktes han för terrorbrott, men benådades.

I går kväll stod han som en fri man i Norrmalmskyrkan i Stockholm och tog emot det pris som delas årligen delas ut av Kristna fredsrörelsen, Equmeniakyrkan och Sveriges kristna råd.

Ovan roll i predikstolen

Årets pristagare beskrev sig själv som en person som inte är helt van att stå i en predikstol i en kyrka och sa om sin fjorton månader långa fängelsevistelse.

– Fängelset var byggt av rädslans stenar snarare än kulsprutor och kalashnikovs. Och rädslan för att tala fritt var det som höll fångarna i schack.

Med inlevelse talade Martin Schibbye om den fängelsekyrka han blev inbjuden till. Där var och en sjöng på sina egna språk, en mäktig upplevelse i en utsatt situation där han ”mumlade med så gott det gick”.

Han skämtade lite om att någon skrivit med kol på väggen: ”Prövningarna här i fängelset är ingenting mot på den yttersta dagen”, för, som han uttryckte det, ”att peppa församlingen”.

Den bestod av en brokig skara: barnsoldater, ficktjuvar, grova ekonomiska brottslingar och mördare.

Schibbye beskrev i sitt tal hur han själv höll på att ramla i fällan att börja censurera sig men sa att ett besök just i ”fängelsekyrkan” betydde mycket.

– Fast kyrka leder tanken fel, det var ett plåtskjul och varmt som i en ugn, sa han för att få åhörarna att förstå sammanhanget.

Pastorn ingjöt mod

Med värme och respekt i rösten talade Martin Schibbye om den medfånge som var själva upphovet till fängelsekyrkan. Denne sjävutnämnde ”pastor Johannes” ingjöt mod i sin ”församling”.

– Han sa att era ord är starkare än all världens kärnvapen, använd era munnar. Jag tillägnar jag detta pris, sa Martin Schibbye i sann Martin Luther King-anda där icke-våld och ordets frihet är centrala begrepp för att åstadkomma förändring.

Text: Thomas Manfred, dagen.se
Foto: Rebecka Hellqvist