Kongoleser analyserar sin missionshistoria

Denna text publicerades första gången den 18 februari, 2015. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Svenska missionärer reste till Kongo för att missionera för drygt 100 år sedan. Två av våra systerkyrkor har redan firat 125 respektive 100 år som mission och kyrkosamfund. Nu har turen kommit till CEBU, det baptistiska samfundet i Bandunduregionen, Kongo Kinshasa (Communauté Baptiste des Églises Unies).

2019 planeras firande i kyrkans sex distrikt med stor avslutning på missionsstationen Semendua. Inför jubileet vill man också ta fram en historiebok som presenterar missionens och kyrkans framväxt. Tyvärr saknas tillgänglig historisk dokumentering på franska. De böcker och skrifter som tryckts om verksamheten har getts ut på svenska. Nu är man rädd att den muntliga traderingen av missionshistorien i området ska gå förlorad i och med att de gamla går bort. Och man ber om hjälp från Sverige, där vi har resurserna och dokumenteringen.

Bantu2Eldsjäl i projektet är pensionerade läraren och rektorn Bantu Maurice. Trots sina 80 år kommer han cyklande och presenterar sitt handskrivna dokument om händelser i början på 1900-talet, ivrig att forska vidare via internet – i fotogenlampans sken med hjälp av sin mobiltelefon – för att få fram korrekta uppgifter om familjerna Oskar Andersson och Arvid Svärd som startade Bendela missionsstation 1919. Jag träffade honom vid mitt besök i höstas. Och nu finns kommittéer i Semendua och Kinshasa som planerar arbetet. Även i Sverige har vi börjat se hur vi kan stödja våra syskon i Kongo i deras strävan att analysera missionshistorien. Vad hände, varför och hur har det gått sedan?

Hans Fernlund och Gun Eriksson är några av de nu levande svenska missionärer, som har erfarenhet från området sedan 50- respektive 70-talen och som ingår i den svenska CEBU-bokens referensgrupp. Där finns också Magnus Lindvall, kyrkohistoriker med ansvar för baptistkyrkans arkiv, Kimy Konde, samordnare för Afrika inom Equmeniakyrkan, och Mikael Zifa Eriksson, missionärsbarn och musiker med specialitet afrikansk dans och musik.

Ett sätt att stödja kongolesernas initiativ till historieskrivning är att sätta in en gåva – till bland annat tryckkostnad – på Equmeniakyrkans plusgiro 90 03 28-6 och ange ”CEBU 100år”.
Hjälp också till i bön till Gud, att arbetet med boken får inspirera till Guds rikes fortsatta framgång både i Kongo och i Sverige.
– Jag ber att jag ska få leva och ha hälsan tills boken blir färdigställd, berättade 80-åringen Bantu för mig när vi skildes i december.