Bonde som vallar får och getter på vägen

Centralasien och Kaukasus

Symbol - Ge en gåva

Var med och bidra

Stöd våra församlingars arbete och gör skillnad för människor i Sverige och resten av världen.

Swish: 900 32 86
Bankgiro: 900-3286

Ge din gåva här

Centralasien och Kaukasus utgör ett av de områden i världen där den kristna kyrkan är som svagast. En stor del av länderna har muslimsk majoritet och många länders regeringar ger i praktiken ingen religionsfrihet.

Det drabbar kristna men i flera länder även muslimer och andra. I vissa länder är det svårare än i andra, vissa är också mycket svåra att besöka. Ett evangeliskt arbete är ofta svårt. Ändå finns det kristna i alla länder, och med en del av dem har Equmeniakyrkan kontakt.

”Vi för vår del kan inte hålla tyst om vad vi sett eller hört….”

Av säkerhetsskäl kan man ofta berätta väldigt litet om verksamheten som vi stöder via nätbaserade media; till och med bilder där det finns med människor kan orsaka stora problem. Ändå är arbetet mycket viktigt. Det behövs både stöd, uppmuntran och förbön för de kristna där, men också ett arbete för religionsfrihet genom olika kontakter med myndigheter och påverkan via internationella organisationer. Vi vill se att öknen kan blomma!

Under det kommande året vill vi utveckla en sammanhållen strategi för hela detta området, som vi ibland kallar ”Turkiska Bältet” eftersom de flesta folkgrupper utgör turkiska folk. Det totala antalet människor som tillhör något av dessa folkslag är omkring 200 miljoner. Även om de inte alla kan förstå varandras språk så är har de samma rötter och språken har samma grund.Turkiska bältet sträcker sig från Turkiet till Xinjiang i Kina (uigurer talar ett turkiskt språk) och omfattar även delar av Ryssland, och information om dessa områden hittar du under Kina och Ryssland.

Förbön

Det finns ett behov av bön och förbön för våra partners i länderna i Turkbältet bed gärna för Azerbaijan, Kazakstan, Uzbekistan, Turkmenistan, Kirgizistan och Tadzjikistan, de kinesiska provinserna Xinjiang, Tibet, Qinghai och Turkfolken i Ryssland.

Mer information

Av säkerhetsskäl kan man som sagt ofta berätta väldigt litet om verksamheten som vi stödjer; till och med bilder där det finns med människor kan orsaka stora problem.

Det vi kan berätta

Equmeniakyrkan ger bland annat stöd till lokala evangelister som finns i olika länder i regionen. Evangelisterna ger stöd till små församlingar och deras medlemmar. Vi ger även stöd till ledarutbildning för unga.

Många förlorar sitt arbete när de är öppna om sin konvertering och problemen blir ofta stora när familjer bötfälls för att till exempel prata öppet om evangeliet eller när de samlas i hemmen för att be. Därför är vi även med och stöttar de socialt utsatta på olika vis i området. Det kan också handla om social hjälp i fängelser, på sjukhus eller allmänt i områden där nöden är stor.

Stöd till bibelskolor och teologisk utbildning i området är också en viktig del av samarbetet.

Equmeniakyrkan medverkar till att turkmener och uzbeker nås via TV-sändningar av kristna program på sitt språk.

Vi stöttar bibelutgivning på lokala språk.

Parallellt med detta engagerar sig Equmeniakyrkan i religionsfrihetsarbete i området.

Turkbältet

Batyr och hans fru Enejan Nursen var bland de första kristna i landet Turkmenistan. De tvingades fly Turkmenistan efter fängelse och tortyr på grund av sin tro. Nu är de norska medborgare, och det är inte möjligt för dem att återvända till sitt land. De arbetar med evangelisation och utbildning utanför Turkmenistan på en plats dit turkmener kan resa. samt med TV-mission på turkmenska och uzbekiska.Ca 1 timme om dagen predikar Batyr på Kanal Hyatt och vinner på så sätt människor för Jesus. De lägger också mycket tid på att konversera med människor som ger respons på deras TV program.

Azerbaijan

Baptistunionen i Azerbaijan, som är Equmeniakyrkans systerkyrka, har sedan tidigare några registrerade rysktalande församlingar, men de flesta församlingar har inte fått registrering. Det finns ett antal azerisktalande församlingar och även ett antal andra språk.

Central Asia Evangelical Alliance

I Centralasien samarbetar vi i första hand med församlingar knytt till Central Asia Evangelical Alliance.

Cecilie BS Larsen

Samordnare Eurasien